Τηλ.: (+30) 2410617090

E-mail: koyloyla@yahoo.com

Τρώω χωρίς να πεινάω

Τρώω χωρίς να πεινάω

Σας έχει συμβεί ποτέ να τρώτε επειδή νιώθετε άγχος, θυμό ή λύπη; Έχετε ποτέ στραφεί προς το φαγητό επειδή θέλετε να χαλαρώσετε ή επειδή νιώθετε να βαριέστε; Πολλοί άνθρωποι ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία. Όταν όμως τις περισσότερες φορές που τρώτε το κάνετε λόγο της διάθεσης και της ψυχολογίας σας και όχι επειδή πραγματικά πεινάτε τότε αυτό αποτελεί πρόβλημα και εμφανίζεται με πολλές μορφές όπως:

Συναισθηματική διατροφή

Πολλά άτομα τρώνε όταν είναι αναστατωμένοι, εξαγριωμένοι, λυπημένοι, φοβισμένοι ή όταν νιώθουν μοναξιά. Τέτοιου είδους συναισθήματα ωθούν τον οργανισμό στο να τρώει και μάλιστα μεγάλες ποσότητες. Εάν συγκαταλέγεστε σε τέτοιου είδους ανθρώπους που τρώνε με βάση το τι αισθάνονται θα πρέπει απλά να βρείτε άλλους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων σας και κυρίως να τα εκφράζεται! Τα συναισθήματα δεν διαρκούν πολύ-συχνά μόλις 10 λεπτά της ώρας- οπότε το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να αποσπάσετε την προσοχή του εαυτού σας σε κάτι άλλο εκτός του φαγητού, μέχρι το συναίσθημα να περάσει , όπως για παράδειγμα μια βόλτα γύρω από το τετράγωνο.

Διατροφική κραιπάλη

Κάποιες φορές νιώθετε ικανοί να ελέγξετε τις μερίδες και τις ποσότητες των τροφίμων και κάποιες άλλες φορές νιώθετε να χάνετε τον έλεγχο και να υπερκαταναλώνετε υπερβολικές ποσότητες ή να τρώτε ασύστολα πολλές φορές την ημέρα ακόμα και κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αυτό ονομάζεται διατροφική κραιπάλη (binge eating) και στις ημέρες μας εμφανίζεται όλο και σε πιο πολλούς ανθρώπους. Διατροφική κραιπάλη χαρακτηρίζεται όταν τρώτε αρκετό φαγητό σε σύντομο χρονικό διάστημα και συνήθως περιλαμβάνει ανθυγιεινά τρόφιμα. Η κατάσταση γίνεται χειρότερη όταν υπάρχει στον οργανισμό και ιστορικό διαβήτη, παχυσαρκίας ή υπέρτασης.

Νυχτερινή σίτιση

Για πολλούς το δείπνο είναι η αρχή μιας συνεχιζόμενης νυχτερινής σίτισης. Η όλη κατάσταση θα ήταν αποδεκτή εάν η σίτιση σε εκείνη τη συγκεκριμένη στιγμή της ημέρας αρκούνταν σε κάποιο σνακ τύπου φρούτου ή κάποιου λαχανικού. Ωστόσο η νυχτερινή σίτιση αποτελεί σοβαρό πρόβλημα τόσο σε μεγάλους όσο και σε μικρά παιδιά όταν γίνεται με μεγάλες ποσότητες τροφών οι οποίες περιέχουν υψηλή ποσότητα κορεσμένων λιπαρών, αλατιού, και θερμίδες όπως πατατάκια, μπισκότα, παγωτό, σάντουιτς κ.λπ. Εάν έχετε πρόβλημα νυχτερινής σίτισης προσπαθήστε να τρώτε πολλά και συχνά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και συζητήστε με κάποιον ειδικό το πρόβλημα που σας απασχολεί και σας ωθεί σε μια τέτοια συνήθεια.

Όταν συνειδητοποιήσετε ότι παρουσιάζεται κάποιο από τα παραπάνω επεισόδια το πρώτο που θα πρέπει να κάνετε είναι να δώσετε τον κατάλληλο χρόνο στον οργανισμό σας. Έπειτα θα πρέπει να δώσετε προσοχή στα συναισθήματα και τις σκέψεις που είχατε πριν φάτε. Όσο πιο ενήμεροι και συνειδητοποιημένοι είστε για τον εσωτερικό σας κόσμο τόσο πιο εύκολα μπορείτε να χειριστείτε την κατάσταση. Οι λύσεις για τη συναισθηματική διατροφή αφορούν λιγότερο την ίδια η διατροφή και περισσότερο αφορά την διαχείριση των συναισθημάτων μας. Μπορείτε να ξεκινήσετε με το κάνετε μια λίστα με τα πράγματα που σας στρεσάρουν και κάντε ένα σχέδιο ελέγχου αυτών των πραγμάτων. Εάν ωστόσο νιώθετε ότι δεν μπορείτε να έχετε τον έλεγχο των καταστάσεων τότε ζητήστε την βοήθεια του ειδικού.

Γενικές οδηγίες για εσάς που τρώτε χωρίς να πεινάτε είναι:

  • Τρώτε τουλάχιστον 5-6 γεύματα την ημέρα με σκοπό να μην πεινάτε κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Κάνετε μια λίστα με τα πράγματα που θέλετε να κάνετε άμεσα στη ζωή σας
  • Πάτε ένα περίπατο ή κάποια άλλη φυσική δραστηριότητα για 10-15 λεπτά την ημέρα
  • Συζητήσετε κάποιον φίλο σας οποίος θα μπορούσε να σας βοηθούσε να ελέγξετε τα συναισθήματα σας
  • Κάντε γενικά πράγματα στη καθημερινότητά σας που σας αρέσουν όπως διάβασμα, ακούγοντας μουσική, κηπουρική κ.λπ.
  • Δώστε στον εαυτό σας το χρόνο που του αξίζει!

Κουλούλα Ι. Βασιλική
Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc
Εξειδίκευση στα Καρδιαγγειακά Νοσήματα,
MSc Δημόσια Υγεία – Ποιότητα Ασφάλεια Τροφίμων

Μονάδα αποκατάστασης Physiatriki
23ης Οκτωβρίου 15, Τ.2410617090 Κ.6973303868,
email: koyloyla@yahoo.com