Τηλ.: (+30) 2410617090

E-mail: koyloyla@yahoo.com

Βιταμίνη C: 5 μύθοι και αλήθειες

Βιταμίνη C: 5 μύθοι και αλήθειες

Όλοι γνωρίζουμε ότι η βιταμίνη C βρίσκεται στο χυμό πορτοκάλι, ή ότι έλλειψη της στον οργανισμό μας δημιουργεί την ασθένεια σκορβούτο. Υπάρχουν όμως κάποιοι μύθοι γύρω απο αυτή  την απαραίτητη για όλους μας βιταμίνη ,που θα πρέπει να  ξεκαθαρίσουμε και αλήθειες που ισχύουν που τις αγνοούμε ή δεν τις γνωρίζουμε.

ΜΥΘΟΣ: Η ενίσχυση του οργανισμού με βιταμίνη C μπορεί ‘νικήσει’ το κοινό  κρυολόγημα! Σε αυτήν την εποχή του χρόνου που το κρύο και οι ιώσεις αυξάνονται , πολλοί είναι εκείνοι που ενισχύουν την διατροφή τους με βιταμίνη C για να προφυλαχτούν από κάποια ίωση ή κάποιο κρυολόγημα. Δυστυχώς όμως αυτό μπορεί να μην είναι τόσο αποτελεσματικό όσο νομίζετε. Ενώ κάποιες έρευνες δείχνουν ότι όντως κάποια άτομα που λαμβάνουν συμπληρώματα βιταμίνης C εμφανίζουν  λιγότερες ιώσεις ή έστω λιγότερα συμπτώματα ιώσεων, υπάρχουν και κάποιοι που η ενίσχυση με βιταμίνη C δεν μείωσε το κίνδυνο εμφάνισης ίωσης.

Είναι αλήθεια ότι η βιταμίνη C είναι βασική βιταμίνη που ενισχύει  το αμυντικό σύστημα και παίζει ρόλο στην επουλώσει  των πληγών. Ωστόσο ο καλύτερος τρόπος  για να διατηρήσετε το αμυντικό σας σύστημα ενισχυμένο είναι ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο , για να προμηθεύετε έτσι τον οργανισμό σας  με ποικιλία θρεπτικών συστατικών και  με μέσα σε αυτά και βιταμίνη C. Δυστυχώς, οι τελευταίες στατιστικές δείχνουν ότι  τα  ¾ του πληθυσμού αποτυγχάνουν να λάβουν την συνιστώμενη ελάχιστη καθημερινή ημερήσια πρόσληψη των 2 φλιτζανιών φρούτων και το 87% αποτυγχάνουν να τρώνε την συνιστώμενη καθημερινή ημερήσια πρόσληψη των λαχανικών. Διορθώνοντας  μόνο τις παραπάνω τιμές όσον αφορά τα φρούτα και τα λαχανικά μπορείτε   πολύ εύκολα να προσλάβετε τα 200mg βιταμίνης C  που χρειάζεστε ημερησίως για να διατηρήσετε ένα δυνατό αμυντικό σύστημα  καθημερινά χωρίς  να έχετε την ανάγκη από κάποιο συμπλήρωμα.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η έλλειψη βιταμίνης είναι σπάνια!

Ο οργανισμός μας δεν μπορεί να παράγει βιταμίνη C , και αυτός είναι ένας λόγος που θεωρούμε αυτό το θρεπτικό συστατικά απαραίτητο , και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να την προσλάβουμε από το φαγητό μας. Αλλά στις ημέρες μας , με την αφθονία των φαγητών που καταναλώνουμε είναι αρκετά σπάνιο να εμφανίσουμε έλλειψη βιταμίνη C . Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι για τις γυναίκες 75mg και  90mg για τους άνδρες. Aαναλογιστείτε ότι ένα 1 μέτριο πορτοκάλι δίνει περίπου 70mg .

ΜΥΘΟΣ: Tα εσπεριδοειδή είναι η μόνη και καλύτερη πηγή βιταμίνης C.

Εκτός από τα εσπεριδοειδή που είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης C, η κόκκινες πιπεριές κατατάσσονται στην κορυφή των τροφίμων που περιέχουν βιταμίνη C . Ένα φλυτζάνι ψιλοκομμένες κόκκινες πιπεριές (περίπου στο μέγεθος μιας μπάλας τένις ) μας δίνει 200-300mg βιταμίνης C . Άλλες καλές πηγές βιταμίνης είναι το μπρόκολο, τα  λαχανάκια Βρυξελλών, το  ακτινίδιο η φράουλες, η παπάγια, ο ανανάς , το πεπόνι, όπως επίσης (φυσικά) τα εσπερεδοειδή, το πορτοκάλι, το μανταρίνι και το  γκρειπ φρουτ.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Κατάλληλη ποσότητα βιταμίνης C βοηθά στην απώλεια βάρους .

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης C στο αίμα έχουν συνδεθεί με υψηλό δείκτη σώματος , υψηλό ποσοστό λίπους και αυξημένο περίμετρο καρπού σε σύγκριση με φυσιολογικά επίπεδα. Σε μια  έρευνα στο Πανεπιστήμιο της  Αριζόνας  βρέθηκε ότι η βιταμίνηC ,μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα του σώματος  να χρησιμοποιήσει το λίπος ως καύσιμο υλικό –κατά την διάρκεια τόσο της άσκηση όσο και κατά την ανάπαυση.

Για να αποκομίσετε τις ευεργετικές επιδράσεις της βιταμίνη C όσον αφορά τον έλεγχο βάρους  θα πρέπει να έχετε  ως κύριο μέλημα να είστε δραστήριος και να πλουτίσετε τα γεύματα σας με χρώμα –τροφές που περιέχουν από την φύση τους τη βιταμίνη C .

ΜΥΘΟΣ: Δεν μπορείτε να λαμβάνεται τόση ποσότητα βιταμίνης C.

Ο οργανισμός σας δεν μπορεί να αποθηκεύσει τη βιταμίνη C, οπότε όταν καταναλώνετε περισσότερη ποσότητα από αυτήν που χρειάζεστε τότε αυτήν εκκρίνεται από τα νεφρά σας. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η  υπερβολική ποσότητα βιταμίνη C δεν μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες .Συνήθως η υπερβολική λήψη βιταμίνης kΓια την βιταμίνηC  για κάθε 2.000mg την ημέρα, μπορεί να επιφέρει εμέτους, ναυτία, πεπτικές διαταραχές ,διάρροια, ταχυκαρδία ,πονοκέφαλους, αϋπνία, και πέτρα στα νεφρά.

Να θυμάστε πάντα: Το περισσότερο δεν είναι πάντα και το καλύτερο! Ακριβώς αυτό που χρειάζεται είναι ακριβώς και το σωστό!!

Κουλούλα Ι. Βασιλική
Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc
Εξειδίκευση στα Καρδιαγγειακά Νοσήματα,
MSc Δημόσια Υγεία – Ποιότητα Ασφάλεια Τροφίμων

Μονάδα αποκατάστασης Physiatriki
23ης Οκτωβρίου 15, Τ.2410617090 Κ.6973303868,
email: koyloyla@yahoo.com